46 Rajd Szlakami Obrońców Granic Beskid Mały 2017 – relacja

W dniach 18-24 czerwca br. w Międzybrodziu Żywieckim w Beskidzie Małym odbył się 46 Rajd Szlakami Obrońców Granic. Wzięło w nim ok. 220 osób z całej Polski.
Z naszego Oddziału PTTK i GKTA PTTK „Sępik” w rajdzie uczestniczyli: Łucja, Władek, Irena, Monika, Ola, Iwona, Tadeusz i Mariusz.
Podczas rajdu (a pogoda dopisała – przyjechaliśmy w deszczu a potem cały czas słonecznie) odbyliśmy wiele ciekawych pieszych wycieczek po różnych zakątkach Beskidy Małego. Byliśmy na najwyższym Czuplu (933m), Łamanej Skale (929m), Magurce Wilkowickiej (909m), Jaworzynie (861m), Potrójnej (883m), Chrobaczej Łące (828m) i wielu innych szczytach Beskidu Małego a także wędrowaliśmy grzbietem Pasma Pewelskiego z Jeleśni do Huciska.
Zwiedziliśmy m.in. najstarszą w Polsce drewnianą Starą Karczmę w Jeleśni (degustując warzonkę), Żywiecki Skansen Etnograficzny w Ślemieniu, sanktuarium Matki Boskiej Rychwałdzkiej w Rychwałdzie, drewniany kościół w Gilowicach.
Jako gorzowska drużyna zajęliśmy 6 miejsce spośród 22 startujących drużyn (był m.in. sprawdzian strzelecki, z topografii, z wiedzy o terenie rajdu i historii Straży Granicznej i Policji a także konkurs piosenki turystycznej – jak zwykle nasze zdolności muzyczne okazują się mizerne).
W drodze powrotnej zwiedziliśmy śląski kościół drewniany w Borowej Wsi pw św. Mikołaja oraz pocysterski zespół klasztorny w Lubiążu, który jest drugim co do wielkości obiektem sakralnym na świecie i jednocześnie największym opactwem cysterskim na świecie. Opactwo jest arcydziełem śląskiego baroku.